Onderzoek
Wat? Onderzoekskern ExploRatio onderzoekt hoe het kritisch denken van jongeren te stimuleren. We focussen op lesmethodieken waar via (filosofische) dialoog jongeren worden uitgedaagd te reflecteren over heikele thema’s, maatschappelijk kwesties, de grondslagen van de eigen kennis en overtuigingen.
Thema's? Zo zetten we in op het denken over duurzaamheid, ethiek, wetenschap, natuur, technologie, STEM, waarden en onderwijs stimuleren bij jongeren en (buiten)schoolse onderwijsprofessionals. We richten ons zowel op het basis als secundair onderwijs.
Hoe? Ons onderzoek loopt in nauwe samenwerking met de eindgebruikers. We werken hiervoor samen met scholen, musea, docenten, onderzoekers. Design-based research laat toe in te spelen op de noden van leerkrachten en leerlingen en in verschillende stappen een bruikbaar product te ontwikkelen.
Onderzoekers van ExploRatio werden al regelmatig in de bloemetjes gezet. Zo ontvingen we de prijs voor het beste artikel in het Tijdschrift voor lerarenopleiders (2021) voor ons artikel over controverse in de wetenschapsklas, de Mediawijs-prijs voor het project Kritikat (2021) en de prijs voor wetenschapscommuincatie van de Koninklijke Academie voor Wetenschappen (2021).
Een greep uit onze publicaties, presentaties en wetenschapscommunicatie vind je hieronder terug:
Podcast Kortsluiting
Tijdens de OnderwijsResearchDagen in Amsterdam gingen Laura Van den Broeck en Jelle De Schrijver in gesprek voor de podcast Kortsluiting. Vanuit onze ervaring binnen Exploratio - onderzoekscentrum kritisch denken praten we over praktijkgericht onderwijsonderzoek en de kortsluitingmomenten die je soms kan ervaren.
In 'Kortsluiting' bespreken Idwer Doosje en Remco Coppoolse ervaringen met onderzoekers die praktijkgericht onderzoek (PGO) doen. In de podcast gaan zij op zoek naar verschillende manieren van PGO. Ook bespreken ze waar je tegenaan loopt en tips voor andere onderzoekers? Maar vooral gaan ze op zoek naar momenten van 'kortsluiting', waarin mogelijk sleutels zijn verstopt voor het slagen van PGO.